tirsdag 11. august 2009

Å i Heiane!

I helgen syklet Petter, Vidar og jeg rittet Å i Heiane, som er nest siste ritt i Maraton cupen i år. Rittet har start og mål i Birkenesparken i Birkeland, og bød på 73km med mange harde motbakker og en løype som virkelig levde opp til navnet 'Å i Heiane', med sykling langt inne på heia og med partier som er mer skog og tråkk enn stier.

I første lange motbakke sprekker feltet opp og det dannet seg en tetpulje med 6 stk. Petter måtte slippe noen meter og ble liggende sammen med Håkon Austad, mens jeg og Vidar blir liggende sammen litt lengre bak. I en bratt utforkjøring med mye store og løse stein, går Vidar skikkelig på trynet, men klarer å komme seg opp til puljen min igjen. I et lengre løpeparti over en myr (var mange løpepartier i løypa) så må Vidar slippe noen meter og jeg blir etterhvert sittende sammen med en pulje på 7-8 ryttere på grusveiene mellom første og andre terrengparti. Petter får sekundert at de ligger bare 2min bak teten på først matstasjon, og han og Håkon setter opp farten. Men uheldig for Petter så går han på en punktering, og når han får satt i ny slange så viser det seg at det er hull i denne også. Når jeg passerer så får han bare en ny patron og må vente på Vidar for å få en ny slange. Petter taper ca 10min på dette.

I neste terrengparti sklir sykkelen på en glatt rot og jeg går skikkelig på trynet, heldigvis lander jeg ikke på noen steiner og kan etterhvert sykle av gårde, men mister pulja mi. Blir liggende alene en stund før Petter kommer opp og jeg legger meg på bakhjulet hans et stykke før han forsvinner opp en lengre motbakke når det er ca 20 km igjen. Herfra og inn blir jeg liggende for det meste alene, utenom når Rune Høydahl suser forbi på en sti. Syntes jeg klarte å holde trøkket oppe mot slutten og passerer en rytter på de siste kilometrene. Vidar får etter hvert en del problemer med kramper og må virkelig ned i kjelleren for å komme seg i mål. Petter avanserer godt i feltet og blir beste USKer med en 8.plass, mens jeg blir nr. 16 og Vidar nr. 23.

Mange hadde store problemer med merkingen av løypa, og det var mange som kjørte feil underveis. Håper at arrangøren vil gjøre en bedre jobb med dette til neste år, for det er en flott løype som virkelig utfordrer teknikk og fysikken.

Tor Halvor Bjørnstad viser at formen er veldig bra for tiden, og vinner foran Greg Saw og Jo Nordskar. Blir spennende å se hva Tor Halvor kan få til i VM Maraton om 2 uker!
Resultater

Dag

5 kommentarer:

  1. Tenker å sykle gjennom Birkebeiner løypa på lørdag. Planen er å ta toget til Rena, sykle (langtur tempo) til Lillehammer og så ta toget hjem igjen. Om noen vil bli med er det hyggelig. Si gjerne i fra :-)

    Kristoffer B.

    SvarSlett
  2. Hei, nytt medlem som tenkte å hive meg med på langturen imorgen (søndag) dersom det er lagt opp til terrengsykkeltur (har ikke rr...) Noen mer etablerte medlemmer som vet hvordan det pleier å være på søndager? :-)

    /Ola

    SvarSlett
  3. Helt sikkert på terrengsykkel siden Birkenhelvete er rett rundt hjørnet. Mange deltok i Drammensrittet i dag, så du kan nok regne med en roooolig langtur i morgen :-)

    SvarSlett
  4. Petter og Morten ble 3 sammen i Drammensrittet lørdag, tror de ble 1 og 2 i Gåsbutråkken søndag også, kan vel bare si vel blåst :-)
    Geir S

    SvarSlett
  5. Bra kjørt av gutta!

    Er det noen som kjører bil hjem fra Lillehammer på lørdag 29. august (Birken) og har plass til meg og syklen min så hadde jeg blitt glad for om han sa i fra :-)

    Kristoffer B.

    SvarSlett